HSL lyö säästökirveellä: Koululaiset pysykööt vain kouluillaan
Helsingin seudun liikenne, HSL, on päättänyt tehdä
säästöpäätöksiä ja osa pääkaupunkiseudun kunnissa toimivista puolueista on
näitä esitettyjä leikkauksia tukemassa. Voimallisimman leikkauskirvestä
näyttävät heiluttavan kokoomus ja persut.
Näin koulun näkökulmasta varsin keskeinen päätös koskee koululaisten
matkoja koulupäivän aikana.
Usean vuoden ajan on koululaisryhmien ollut mahdollista
käyttää pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä ilman maksua päivällä
ruuhka-aikojen ulkopuolella. Tällä on mahdollistettu oppilasryhmien retkiä,
työelämäyhteistyötä ja erilaisia oppimiskokemuksia mm. museoissa. Näitä nyt
kokoomus kumppaneineen pitää hyödyttöminä. Koulujen budjeteissa näihin
kustannuksiin ei ole varauduttu, eikä niitä täysmääräisesti koulujen
budjeteista millään löytyisikään.
Mihin nämä leikkauskirveen heiluttajat perustavat
näkemyksensä? Kokoomus on iät ja ajat koettanut esiintyä sivistys- ja
koulutusmyönteisenä puolueena. Tällöin voisi ajatella, että sielläkin olisi
perehdytty Perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman ajatuksiin. Nyt
tosin näyttää siltä, että leikkaajien näkemä ainoa käyttö valtakunnalliselle
opsille on sen käyttäminen paikkojen pyyhkimiseen.
Mitä asiaan liittyvää löydämme opsin perusteista?
Yhteistyö koulun ulkopuolisten
toimijoiden kanssa rikastaa koulutyötä ja liittää sen ympäröivän yhteisön
elämään.
Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden, opettajien ja muiden
aikuisten sekä eri yhteisöjen ja oppimisympäristöjen kanssa. Se on yksin ja
yhdessä tekemistä, ajattelemista, suunnittelua, tutkimista ja näiden prosessien
monipuolista arvioimista. Oppiminen on monimuotoista ja sidoksissa opittavaan
asiaan, aikaan ja paikkaan.
Perusopetuksessa oppilaita
ohjataan ympäristön kulttuuristen merkitysten tunnistamiseen ja arvostamiseen
sekä oman kulttuuri-identiteetin ja myönteisen ympäristösuhteen rakentamiseen.
Oppilaat oppivat tuntemaan ja arvostamaan elinympäristöään ja sen
kulttuuriperintöä sekä omia sosiaalisia, kulttuurisia, uskonnollisia, katsomuksellisia
ja kielellisiä juuriaan. Oppilaita ohjataan näkemään kulttuurinen moninaisuus
lähtökohtaisesti myönteisenä voimavarana. Samalla heitä ohjataan tunnistamaan,
miten kulttuurit, uskonnot ja katsomukset vaikuttavat yhteiskunnassa ja
arjessa, miten media muokkaa kulttuuria sekä pohtimaan myös, millaisia asioita
ei voida ihmisoikeuksien vastaisena hyväksyä. Kouluyhteisössä ja koulun
ulkopuolella tehtävässä yhteistyössä oppilaat oppivat havaitsemaan kulttuurisia
erityispiirteitä ja toimimaan joustavasti eri ympäristöissä. Heitä kasvatetaan
kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä sekä noudattamaan hyviä tapoja. Oppilaat
saavat mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta, kulttuuria ja
kulttuuriperintöä. He oppivat myös välittämään, muokkaamaan ja luomaan kulttuuria
ja perinteitä ja huomaamaan niiden merkityksen hyvinvoinnille.
Aivan oppimisen perusteissa katsotaan merkitykselliseksi
oppimisprosessi, joka tapahtuu muuallakin kuin perinteisesti luokassa opettajan
ja oppilaiden kesken. Oppiminen on toimintaa, joka tapahtuu yhteiskunnassa ja
omalta osaltaan ohjaa oppilasta osaksi ympäröivää yhteiskuntaa. Oppimisprosessiin
kuuluvat erilaiset paikat ja ympäristöt, perustuen oppimisen monimuotoiseen
luonteeseen. Onko niin, että näiden leikkauskirvestä heiluttavien puolueiden
mielestä omaan elinympäristöön ja sen kulttuuriperintöön tutustuminen ei ole merkityksellistä
, eikä heille myöskään taide, kulttuuri tai ympäröivä luonto ole tutustumisen
arvoista?
Oppimisympäristöjen
kehittämisen tavoitteena on, että oppimisympäristöt muodostavat pedagogisesti
monipuolisen ja joustavan kokonaisuuden. Kehittämisessä otetaan huomioon eri
oppiaineiden erityistarpeet. Oppimisympäristöjen tulee tarjota mahdollisuuksia
luoviin ratkaisuihin sekä asioiden tarkasteluun ja tutkimiseen eri
näkökulmista. Lisäksi oppimisympäristöjen kehittämisessä ja valinnassa otetaan
huomioon, että oppilaat oppivat uusia tietoja ja taitoja myös koulun
ulkopuolella.
Oppilaiden on tärkeä saada
kokemuksia, jotka auttavat oivaltamaan työn ja yritteliäisyyden merkityksen,
yrittäjyyden mahdollisuudet sekä oman vastuun yhteisön ja yhteiskunnan jäsenenä.
Koulutyö järjestetään niin, että oppilaat voivat kartuttaa
työelämätuntemustaan, oppia yrittäjämäistä toimintatapaa.
Opsin perusteissa pidetään tärkeänä siihen, että oppilaita
ohjataan luoviin ratkaisuihin ja pohtimiseen eri näkökulmista. Koulun
ulkopuoliset oppimisympäristöt tarjoavat sellaista osaamista ja sellaisia
taitoja, joita oppilaamme tarvitsevat aikuiselämässään, työelämässään jolloin
he myös maksavat veroja.
Kovasti myös askarruttaa se, etteivät kokoomus ja persut näytä
mitenkään arvostavan työelämäyhteistyötä ja kokemuksia yrittäjämäisistä
toimintatavoista. Perusopetusta on ohjattu kasvavaan yhteistyöhön työelämän
kanssa, ja Vantaalta lähtöisin oleva Työelämäpainotteinen perusopetus Teppo
toimii siten, että oppilaat saavat positiivisia kokemuksia työelämästä koulun
ulkopuolella, löytäen täten polkunsa työelämässä. Mutta kaikesta päätellen nämä
ovat asioita, joiden eteenpäin vieminen ei kokoomusta ja persuja kiinnosta.
Eduskuntavaalitkin lähestyvät, ja nykyisten tekojen
perusteella on nähtävissä, miten kukin suhtautuu koulutuksen ja oppimisen
mahdollistamiseen jokaiselle lapselle ja nuorelle.
Kommentit
Lähetä kommentti