ONKO JOKU PILANNUT SUOMALAISEN PERUSKOULUN?
ONKO JOKU
PILANNUT SUOMALAISEN PERUSKOULUN?
Viimeaikainen
keskustelu perusopetuksen tilasta on ollut kovin lohdutonta. Inkluusio on
vienyt pienluokat ja heittänyt tukea tarvitsevat oppilaat yleisopetuksen ryhmiin
muiden oppimista pilaamaan. Oppilailta edellytetään jatkuvaa itseohjautumista,
vaikka kaikki eivät siihen kykene. Ja näkeehän sen jo Pisan tuloksista:
suomalainen peruskoulu on ihan pohjamudissa. Vai oliko se kuitenkaan ihan näin?
Viimeisen
Pisa-tutkimuksen osalta suomalaiset pojat olivat Suomen kuvalehden mukaan lukemisessa
maailman viidenneksi parhaita, luonnontieteissä kuudenneksi parhaita ja
matematiikassa kolmanneksitoista parhaita. Tytöt puolestaan olivat maailman parhaita
sekä lukemisessa että luonnontieteissä, matematiikassa seitsemänneksi parhaita.
On aivan totta, että olemme pudonneet joitain sijoja alaspäin Pisa-tuloksissa,
mutta nykyisen kaltainen kauhistelu on täysin asiatonta. Myönnettävä toki on,
että alaspäin vievä suuntaus aiheuttaa huolta ja sen suhteen on mietittävä,
mitä tehdä. Mutta rajansa kaikella kauhistelullakin pitäisi olla.
Yhdeksi
syyksi tähän koettuun tulosten heikkenemiseen on väitetty olevan itseohjautuvuuden
vaatimus. Näitä väitteitä kasvatustieteiden tohtori Antti Moilanen omalta
osaltaan ansiokkaasti kumoaa. Yleisesti ottaen itseohjautuvalla oppimisella
tarkoitetaan opetusta, jossa oppilaat voivat tehdä päätöksiä omasta
oppimisestaan. Nykyisen opetussuunnitelman mukaan opettajan tulee tukea oppilaiden
kehitystä opettamalla heille oppimisen taitoja. On vaikea ymmärtää, mikä tässä
on niin kauhistuttavaa. Oman toiminnan suunnittelu ja sen arviointi ovat keskeisiä
taitoja, joita jokainen ihminen elämässään tarvitsee. Näitäkin taitoja on
oleellista opiskella peruskoulussa, opettajien opastuksella. Lähtien pienistä
askelista ja osaamisen kehittyessä vähitellen voi jo askeltaa isommin. Ne,
joille oman toiminnan suunnittelu tuottaa haasteita, tarvitsevat tukea. Ja sitä
suuremmalla syyllä sitä heidän tulisi koulussa oppia. Ei oletus voi olla, että
joillain on itseohjautuvuutta ja toisilla ei, ja kaikki pitäisi jättää sen
varaan. Koulu on sitä varten, että siellä opitaan tietoja ja taitoja.
Toinen näiden
peruskoulun nykytilan kivittäjien suosikkikauhistelu on inkluusio. Keskeisiä
argumenttejä ovat, että erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden pienryhmät on lopetettu,
tukea tarvitsevat oppilaat hylätty muiden joukkoon ja tämä on saanut aikaan
kaaoksen yleisopetuksen ryhmissä. Aivan, erityistä tukea tarvitsevat lapset ja
nuoret on nykyisin paljolti ohjattu samoihin kouluihin muiden kanssa. Aiemmin
heidät kuljetettiin busseilla erityiskouluihin tai alueellisiin
erityisluokkiin. Nyt he menevät samoihin kouluihin kuin alueen muutkin lapset,
kaverit jo varhaisesta lapsuudesta. Lasten tuen tarve kuitenkin vaihtelee
kovasti. Osa hyötyy siitä, että he opiskelevat lähtökohtaisesti omassa
pienryhmässään, osa taas siitä, että heitä integroidaan yleisopetuksen ryhmiin
paljonkin. Tosiasioihin eivät perustu ne väitteet, että pienluokat on ajettu
alas. Samalla kun oppilaat siirrettiin yleisopetuksen kouluihin, siirrettiin
niihin myös aiempien koulujen erityisopettajat, jolloin kouluissa on ollut
mahdollisuus perustaa sekä erityisen tuen pienluokkia että lisätä laaja-alaista
erityisopetusta. Esimerkiksi omassa koulussani, jossa oppilaita on noin 820, on
viisi pienluokkaa. Vantaalla eri kouluissa pienluokkia on parisen sataa.
Tokihan me peruskouluissa
työskentelevät kannamme kovasti huolta siitä, että kaikilla oppilaillamme elämä
ja oppiminen eivät aina suju helposti. Lukeminen ja lukutaito ovat hiipuneet
niin aikuisilla kuin lapsilla, some ja sähköiset pelit addiktoivat tehokkaasti ja
Suomeen muualta muuttaneiden kotouttamisessa on omat ongelmansa. Mutta pitäisi
keskittyä miettimään mitä me voisimme millekin ongelmalle tehdä sen sijaan,
että harrastetaan tosiasioihin perustumatonta ryhmäkauhistelua.
Kommentit
Lähetä kommentti